Jump to ContentJump to Main Navigation

 

LaboratoriumsMedizin

Editor-in-Chief: Nauck, Matthias

Editorial Board Member: Fraunberger, Peter / Klein, Hanns-Georg / Klouche, Mariam / Kohse, Klaus P. / Luppa, Peter B. / März, Winfried / Nebe, Carl Thomas / Orth, Matthias / Ruf, Andreas / Schuff-Werner, Peter / Steimer, Werner / Stieber, Petra / Wallaschofski, Henri / Weber, Bernard / Wieland, Eberhard / Sack, Ulrich

6 Issues per year

Increased IMPACT FACTOR 2013: 0.299

VolumeIssuePage

Issues

Ungebundenes (freies) Bilirubin: eine bessere Grundlage für die Bewertung des Icterus neonatorum1 / Unbound (free) bilirubin: improving the paradigm for evaluating neonatal jaundice

Charles E. Ahlfors1 / Richard P. Wennberg2 / J. Donald Ostrow3 / Claudio Tiribelli4

1Division of Neonatology, Department of Pediatrics, Stanford University School of Medicine, Palo Alto, CA, USA

2Division of Neonatology, Department of Pediatrics/Medicine, University of Washington School of Medicine, Seattle, WA, USA

3Gastroenterology/Hepatology Division, Department of Medicine, University of Washington School of Medicine, Seattle, WA, USA

4Centro Studi Fegato and Department of Life Sciences, University of Trieste, Trieste, Italy

Korrespondenz: Charles E. Ahlfors, PO Box 2904, Vashon, WA 98070, USA

Citation Information: LaboratoriumsMedizin. Volume 34, Issue 1, Pages 15–27, ISSN (Online) 1439-0477, ISSN (Print) 0342-3026, DOI: 10.1515/jlm.2010.010, February 2010

Publication History

Published Online:
2010-02-23

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Konzentration des Gesamtbilirubins (BT) in Serum oder Plasma war lange Zeit die klinische Standard-Laboratoriumsuntersuchung für die Bewertung eines Neugeborenenikterus, obwohl Studien zeigten, dass keine enge Korrelation zwischen BT und dem Auftreten einer akuten Bilirubin-Enzephalopathie (ABE) oder ihrer Folgezustände [Tod, klassischer Kernikterus oder Bilirubin-induzierte neurologische Dysfunktion (BIND)] besteht. Die schlechte Korrelation zwischen BT und ABE wird üblicherweise auf Störeinflüsse durch Komorbidität (z.B. Hämolysezustände, Frühgeburtlichkeit, Asphyxie oder Infektion) zurückgeführt. Es mehren sich jedoch die Hinweise darauf, dass BT per se kein guter Indikator ist, weil die Bilirubinkonzentration im Zentralnervensystem – und somit das Auftreten der ABE und ihrer Folgezustände – weniger von der Gesamtbilirubinkonzentration in Serum oder Plasma als von der Konzentration des ungebundenen oder freien (d.h. im Plasma nicht an Proteine gebundenen) Bilirubins (Bf) abhängt.

Inhalt: In dieser Übersichtsarbeit werden (a) die komplexen Beziehungen zwischen den in Serum oder Plasma bestimmten Bilirubinkonzentrationen und der ABE, (b) die geschichtlichen Grundlagen der limitierten Verwendung von Bf in der Klinik, (c) die Peroxidase-Methode zur Bestimmung von Bf sowie technische und andere Aspekte, die für die Anpassung der Methode an die klinische Routine erforderlich sind, (d) die klinischen Erfahrungen mit der Anwendung von Bf beim Management des Icterus neonatorum und (e) die Bedeutung der Bf-Bestimmung für wissenschaftliche Fragestellungen zur Pathobiochemie des Bilirubins dargestellt.

Zusammenfassung: Immer mehr Daten aus klinischen Studien, klinischer Erfahrung und Grundlagenforschung zur Neurotoxizität von Bilirubin sprechen dafür, dass der Parameter Bf zügig in die Routinediagnostik bei ikterischen Neugeborenen aufgenommen werden sollte.

Abstract

Background: The serum or plasma total bilirubin concentration (BT) has long been the standard clinical laboratory test for evaluating neonatal jaundice, despite studies showing that BT correlates poorly with acute bilirubin encephalopathy (ABE) and its sequelae including death, classical kernicterus, or bilirubin induced neurological dysfunction (BIND). The poor correlation between BT and ABE is commonly attributed to the confounding effects of comorbidities such as hemolytic diseases, prematurity, asphyxia, or infection. Mounting evidence suggests, however, that BT inherently performs poorly because it is the plasma non-protein-bound (unbound or free) bilirubin concentration (Bf), rather than BT, that is more closely associated with central nervous system bilirubin concentrations and therefore ABE and its sequelae.

Content: This article reviews (a) the complex relationship between serum or plasma bilirubin measurements and ABE, (b) the history underlying the limited use of Bf in the clinical setting, (c) the peroxidase method for measuring Bf and technical and other issues involved in adapting the measurement to routine clinical use, (d) clinical experience using Bf in the management of newborn jaundice, and (e) the value of Bf measurements in research investigating bilirubin pathochemistry.

Summary: Increasing evidence from clinical studies, clinical experience, and basic research investigating bilirubin neurotoxicity supports efforts to incorporate Bf expeditiously into the routine evaluation of newborn jaundice.

Keywords: Bilirubin; freies bilirubin; Icterus neonatorum; Kernikterus; Neugeborene; ungebundenes Bilirubin; bilirubin; free bilirubin; icterus neonatorum; kernicterus; neonates; unbound bilirubin

Comments (0)

Please log in or register to comment.
Users without a subscription are not able to see the full content. Please, subscribe or login to access all content.