Abstract
Introduction: Cementless THR is a well established, and a widely accepted optimal procedure for younger patients. The cementless Vektor- Titan stem is made of Ti6Al7Nb, has got the shape of a three-dimensional cone, and an optimal proximal anchoring property.
Materials and methods: The aim of this prospective study was to scrutinise the outcome of 250 Vektor-Titan stems in cementless THRs with an average follow-up time of 3.0 years (Min: 1, Max: 6). The average age of the patients including 148 women and 102 men was calculated with 54.6 years (Min: 22.5, Max: 77.7).
Results: The score according to Merle d'Aubigné improved from preoperative 9.3 (Min: 7, Max: 13) to postoperative 17.0 (Min: 14, Max: 18). Distal cortical hypertrophy and proximal atrophy was detected in 4 cases. Single atrophy of the proximal femur was found in additional 3 cases. Progressive radiolucent lines in zone 1 and 7 according to Gruen were observed in one case. Postoperative local and general complications were seen as two subfascial hematomas, two single dislocations, two recurrent dislocations of the hip prosthesis, 6 lesions of the sciatic nerve (one persisting), two deep venous thrombosis, two pneumonias, and one lethal pulmonary embolism. A stable proximal fixation was achieved in 242 of 250 cases (96,8 %).
Conclusion: The results of this study using the Vektor- Titan stem in cementless total hip arthroplasty showed that the principle of proximal fixation was optimized. Long term follow-up studies are needed to confirm these good results.
Zusammenfassung
Einleitung: Die zementfreie Hüftendoprothetik wird insbesondere für junge Patienten als optimale Versorgung erachtet. Mit dem zementfreien Vektor- Titanschaft aus der Titanlegierung TiAl6Nb7, der die Form eines dreidimensionalen Konus hat, wurde das Prinzip der proximalen Verankerung optimiert.
Material und Methode: Das Ziel dieser prospektiven Studie ist die Ermittlung der Ergebnisse von 250 Vektor- Titanschaftimplantationen in der zementfreien Hüftendoprothetik, mit einem durchschnittlichen Nachuntersuchungszeitraum von 3,0 Jahren (Min:1, Max: 6). Das durchschnittliche Patientenalter der 148 Frauen und 102 Männer betrug 54,6 Jahre (Min: 22,5, Max: 77,7).
Ergebnisse: Der Score nach Merle d'Aubigné verbesserte sich von präoperativ 9,3 (Min: 7, Max: 13) auf postoperativ 17,0 (Min: 14, Max: 18). Wir fanden 4 Fälle einer distalen kortikalen Hypertrophie mit proximaler Atrophie des Femurs und 3 Fälle mit reiner proximaler Femuratrophie. Progrediente radiologische Aufhellungslinie in der Zone 1 und 7 nach Gruen wurde in einem Fall gefunden. An lokalen bzw. generalisierten Komplikationen fanden sich 2 punktionswürdige subfasziale Hämatome, 2 einmalige und 2 rezidivierende Luxationen, 6 Läsionen des Nervus ischiadicus (einmal persistierend), 2 tiefe Beinvenenthrombosen, 2 Pneumonien und eine tödliche Lungenembolie. Eine stabile proximale Verankerung wurde in 242 von 250 Fällen (96,8%) erzielt.
Schlussfolgerung: Die Ergebnisse dieser Arbeit zeigen, dass mit dem Vektor- Titanschaft das Prinzip der proximalen Verankerung in der zementfreien Hüftendoprothetik optimiert wurde. Langfristige Nachuntersuchungen sind erforderlich, um diese guten Resultate bestätigen zu können.
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