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Biomedical Engineering / Biomedizinische Technik

Joint Journal of the German Society for Biomedical Engineering in VDE and the Austrian and Swiss Societies for Biomedical Engineering and the German Society of Biomaterials

Editor-in-Chief: Dössel, Olaf

Editorial Board: Augat, Peter / Habibović, Pamela / Haueisen, Jens / Jahnen-Dechent, Wilhelm / Jockenhoevel, Stefan / Knaup-Gregori, Petra / Lenarz, Thomas / Leonhardt, Steffen / Plank, Gernot / Radermacher, Klaus M. / Schkommodau, Erik / Stieglitz, Thomas / Boenick, Ulrich / Jaramaz, Branislav / Kraft, Marc / Lenthe, Harry / Lo, Benny / Mainardi, Luca / Micera, Silvestro / Penzel, Thomas / Robitzki, Andrea A. / Schaeffter, Tobias / Snedeker, Jess G. / Sörnmo, Leif / Sugano, Nobuhiko / Werner, Jürgen /

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ISSN
1862-278X
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Volume 50, Issue 7-8

Issues

Volume 57 (2012)

Schlaganfall – Handlungsfeld der Pävention / Stroke Prevention – a Major Public Health Challenge for the 21st Century

P Kolominsky-Rabas
  • Corresponding author
  • Neurologische Klinik, Interdisziplinäres Zentrum für Public Health (IZPH) der Universität Erlangen-Nürnberg.
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Published Online: 2008-03-17 | DOI: https://doi.org/10.1515/BMT.2005.034

Abstract

Die vorliegende Übersicht über die Vorbeugung des Schlaganfalls fasst den aktuellen Stand der Bewertung schlaganfallbegünstigender Risikofaktoren und Risikoerkrankungen zusammen. Hierzu zählen arterielle Hypertonie, Rauchen, Diabetes mellitus, Hypercholesterinämie, Vorhofflimmern und andere kardiale Erkrankungen. Effektive Schlaganfallprävention besteht sowohl in der Veränderung eines gesundheitsgefährdenden Lebensstils als auch in der gezielten medikamentösen Modifikation bereits bestehender individueller Risikoerkrankungen. Hierzu gehören eine stringente Behandlung des Hypertonus, Rauchabstinenz, gegebenenfalls Gewichtsreduktion, mäßiger Alkoholkonsum sowie Antikoagulation bei Patienten mit Vorhofflimmern. Bei der medikamentösen Behandlung der Hypertonie können Diuretika, ACE-Hemmer, AT1-Blocker, Calciumantagonisten und Beta-Rezeptorenblocker eingesetzt werden.

 

The practice of stroke medicine varies enormously. This is not just because of variable resources, access to services and preferences among patients, clinicians, medical centres, governments and societies, but also often because of poor evidence about the effectiveness and cost of many components of stroke care. Although the past 20 years have seen a huge increase in randomised controlled trials, the results have not always had much influence on clinical practice, perhaps because many trials used confusing outcome measures or were too small (limited statistical power) or because the findings could not easily be generalised. Our purpose is to review the best evidence for stroke treatment and prevention.

Schlüsselwörter: Prävention; Schlaganfall; Schlaganfallprävention; Risikofaktoren; Präventionsprogramme

Key words : Prevention; Stroke; Stroke prevention; Risk factors; Prevention programmes

About the article

*Korrespondenzanschrift: Priv. Doz. Dr. med. Peter Kolominsky-Rabas, Neurologische Klinik, Interdisziplinäres Zentrum für Public Health (IZPH), der Universität Erlangen-Nürnberg, Schwabachanlage 6, 91054 Erlangen


Published Online: 2008-03-17

Published in Print: 2005-08-01


Citation Information: Biomedizinische Technik/Biomedical Engineering, Volume 50, Issue 7-8, Pages 233–237, ISSN (Online) 1862-278X, ISSN (Print) 0013-5585, DOI: https://doi.org/10.1515/BMT.2005.034.

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