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Merhof, Dorit

Biomedical Engineering / Biomedizinische Technik

Joint Journal of the German Society for Biomedical Engineering in VDE and the Austrian and Swiss Societies for Biomedical Engineering and the German Society of Biomaterials

Editor-in-Chief: Dössel, Olaf

Editorial Board: Augat, Peter / Habibović, Pamela / Haueisen, Jens / Jahnen-Dechent, Wilhelm / Jockenhoevel, Stefan / Knaup-Gregori, Petra / Leonhardt, Steffen / Plank, Gernot / Radermacher, Klaus M. / Schkommodau, Erik / Stieglitz, Thomas / Boenick, Ulrich / Jaramaz, Branislav / Kraft, Marc / Lenarz, Thomas / Lenthe, Harry / Lo, Benny / Mainardi, Luca / Micera, Silvestro / Penzel, Thomas / Robitzki, Andrea A. / Schaeffter, Tobias / Snedeker, Jess G. / Sörnmo, Leif / Sugano, Nobuhiko / Werner, Jürgen /


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ISSN
1862-278X
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Volume 52, Issue 2

Issues

Volume 57 (2012)

Transesophageal left ventricular posterior wall potential in heart failure patients with biventricular pacing / Transösophageales linksventrikuläres Potenzial der posterioren Wand bei Patienten mit Herzinsuffizienz und biventrikulärer Stimulation

Matthias Heinke
  • 1Department of Internal Medicine I, Cardiology Division, Friedrich Schiller University Jena, Jena, Germany
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/ Ralf Surber
  • 2Department of Internal Medicine I, Cardiology Division, Friedrich Schiller University Jena, Jena, Germany
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/ Helmut Kühnert
  • 3Department of Internal Medicine I, Cardiology Division, Friedrich Schiller University Jena, Jena, Germany
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/ Gudrun Dannberg
  • 4Department of Internal Medicine I, Cardiology Division, Friedrich Schiller University Jena, Jena, Germany
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/ Dirk Prochnau
  • 5Department of Internal Medicine I, Cardiology Division, Friedrich Schiller University Jena, Jena, Germany
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/ Hans R. Figulla
  • 6Department of Internal Medicine I, Cardiology Division, Friedrich Schiller University Jena, Jena, Germany
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Published Online: 2007-04-05 | DOI: https://doi.org/10.1515/BMT.2007.033

Abstract

Introduction: Biventricular (BV) pacing is an established therapy for heart failure (HF) patients with intraventricular conduction delay, but not all patients improved clinically. We investigated the interventricular delay (IVD) by means of the transesophageal left ventricular posterior wall potential (LVPWP).

Materials and methods, and Results: A total of 18 HF patients (age 62±9 years; 15 males) with NYHA class 3.1±0.3, LV ejection fraction 22±7%, left bundle branch block and a QRS duration (QRSD) of 171±27 ms were analyzed using transesophageal LVPWP before implantation of a BV pacing device. The median follow up was 14±14 months. In 14 responders, IVD was 81±25 ms with a QRSD/IVD ratio of 2.2±0.3 with reclassification of NYHA class 3.1±0.3 to 2.0±0.5 (p<0.001) and an increase in LV ejection fraction from 22±7% to 36±11% (p=0.001) during long-term BV pacing. In four non-responders, transesophageal IVD was significantly smaller at 30±11 ms (p=0.001).

Conclusion: Transesophageal IVD may be a useful method to detect responders to BV pacing. Transesophageal LVPWP may be a simple and useful technique to detect clinical responders to BV pacing in HF patients.

Zusammenfassung

Einleitung: Die biventrikuläre (BV) Stimulation ist eine etablierte Therapie bei Patienten mit Herzinsuffizienz (HF) und intraventrikulärem Leitungsdelay, aber nicht alle Patienten verbessern sich klinisch. Wir haben das interventrikuläre Delay (IVD) mit dem transösophagealen linksventrikulären Potenzial der posterioren Wand (LVPWP) untersucht.

Material und Methode und Ergebnisse: Elf HF-Patienten (Alter 62±9 Jahre; 15 Männer) mit NYHA Klasse 3,1±0,3, LV Ejektionsfraktion 22±7%, Linksschenkelblock und QRS-Dauer (QRSD) 171±27 ms wurden mit dem transösophagealen LVPWP vor Implantation eines BV Schrittmachers analysiert. Der Median der Nachuntersuchung betrug 14±14 Monate. Bei 14 Respondern betrug das IVD 81±25 ms mit einem QRSD/IVD Verhältnis von 2,2±0,3. Es verbesserte sich die NYHA Klasse von 3,1±0,3 auf 2,0±0,5 (p<0,001) und erhöhte sich die LV Ejektionsfraktion von 22±7 auf 36±11% (p=0,001) während der BV Stimulation über lange Zeit. Bei 4 Nonrespondern war das transösophageale IVD signifikant geringer mit 30±11 ms (p=0,001).

Schlussfolgerung: Das transösophageale IVD stellt möglicherweise eine brauchbare Methode zur Erkennung von Respondern für die BV Stimulation dar. Das transösophageale LVPWP ist möglicherweise eine einfache und brauchbare Technik zur Erkennung von klinischen Respondern für die BV Stimulation bei HF-Patienten.

Keywords: biventricular pacing; cardiac resynchronization; heart failure; interventricular delay; left ventricular electrocardiography; biventrikuläre Stimulation; Herzinsuffizienz; interventrikuläres Delay; kardiale Resynchronisation; linksventrikuläre Elektrographie

About the article

Corresponding author: Matthias Heinke, PhD, Klinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Klinik für Innere Medizin I, Erlanger Allee 101, 07740 Jena, Germany Phone: +49-3641-9324532 Fax: +49-3641-9324102


Published Online: 2007-04-05

Published in Print: 2007-04-01


Citation Information: Biomedizinische Technik, Volume 52, Issue 2, Pages 173–179, ISSN (Online) 00135585, ISSN (Print) 1862278X, DOI: https://doi.org/10.1515/BMT.2007.033.

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[1]
Matthias Heinke, Bruno Ismer, Helmut Kühnert, and Hans R. Figulla
Medical & Biological Engineering & Computing, 2011, Volume 49, Number 8, Page 851
[2]
Biomedizinische Technik/Biomedical Engineering, 2010, Volume 55, Number s1, Page 1
[3]
Biomedizinische Technik/Biomedical Engineering, 2010, Volume 55, Number s1, Page 1
[4]
Bruno Ismer, T. Körber, G. H. von Knorre, M. Heinke, W. Voss, K. Werwick, C. Melzer, C. Butter, and C. A. Nienaber
Herzschrittmachertherapie + Elektrophysiologie, 2008, Volume 19, Number S1, Page 60

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