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Journal of Laboratory Medicine

Official Journal of the German Society of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine

Editor-in-Chief: Schuff-Werner, Peter

Ed. by Ahmad-Nejad, Parviz / Bidlingmaier, Martin / Bietenbeck, Andreas / Conrad, Karsten / Findeisen, Peter / Fraunberger, Peter / Ghebremedhin, Beniam / Holdenrieder, Stefan / Kiehntopf, Michael / Klein, Hanns-Georg / Kohse, Klaus P. / Kratzsch, Jürgen / Luppa, Peter B. / Meyer, Alexander von / Nebe, Carl Thomas / Orth, Matthias / Röhrig-Herzog, Gabriele / Sack, Ulrich / Steimer, Werner / Weber, Thomas / Wieland, Eberhard / Winter, Christof / Zettl, Uwe K.


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Open Access
Online
ISSN
2567-9449
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Volume 29, Issue 5

Issues

Monitoring of platelet activation and function after ischemic stroke Thrombozytenaktivität und -funktion nach ischämischem zerebralem Insult

Lars Marquardt / Armin J. Grau
Published Online: 2005-10-13 | DOI: https://doi.org/10.1515/JLM.2005.050

Abstract

Assessment of platelet activation after ischemic stroke could be clinically valuable if platelet markers existed that predict the risk of recurrent events and reflect the effect of antiplatelet therapy. Recently developed techniques such as the detection of activation-dependent neoantigens on the platelet surface by flow cytometry, the platelet function analyzer (PFA), or whole blood aggregometry represent methods that in the future could become helpful tools in stroke care. Studies showed an increased expression of activation-dependent markers such as CD62p (p-selectin) or CD63 after ischemic stroke, however, for these and other parameters it remains unclear whether an increased expression at any time point after stroke heralds an increased risk of future events. Sufficiently powered studies on the predictive value of platelet activation parameters and on effects of antiplatelet agents on these parameters after stroke are required in order to validate the potential clinical usefulness of these recently developed techniques.

Zusammenfassung

Das Bestimmen von Thrombozytenaktivität nach einem Schlaganfall könnte klinisch wertvoll sein, wenn es Plättchenmarker gäbe, die eine prädiktive Aussage über das Risiko für neuerliche vaskuläre Ereignisse oder über den Effekt von thrombozytenaggregationshemmender Therapie liefern würden. Kürzlich entwickelte Techniken wie das Messen von aktivierungsabhängigen Neoantigenen auf der Thrombozytenoberfläche mittels Flusszytometrie, Platelet Function Analyzer (PFA) oder Vollblut-Aggregometrie sind Methoden, welche in der Zukunft zu hilfreichen Werkzeugen in der Schlaganfallversorgung werden könnten. Studien haben eine erhöhte Expression von aktivierungsabhängigen Markern wie CD62p (p-selectin) oder CD63 nach akutem Schlaganfall gezeigt. Aber sowohl für diese als auch für andere Parameter ist bislang unklar geblieben, ob eine erhöhte Expression zu irgendeinem Zeitpunkt nach einem Schlaganfall eine Aussage über ein erhöhtes Risiko für weitere ischämische Ereignisse zulässt. Es werden suffiziente Studien bezüglich des prädiktiven Werts von Plättchenaktivierungsparametern und bezüglich des Effekts von Thrombozytenaggregationshemmern auf diese Parameter nach einem Schlaganfall benötigt, um den potentiellen klinischen Nutzen dieser kürzlich entwickelten Techniken einschätzen zu können.

Keywords: anti-platelet therapy; platelet-diagnostic; platelets; secondary prevention; stroke; Sekundärprophylaxe; Schlaganfall; Thrombozyten; Thrombozyten-aggregationshemmer; Thrombozytendiagnostik

About the article

Correspondence: Dr. med. Lars Marquardt, Department of Neurology, Klinikum Ludwigshafen, Bremserstrasse 79, 67063 Ludwigshafen, Germany Phone: +49-621-5034200 Fax: +49-621-5034202


Published Online: 2005-10-13

Published in Print: 2005-10-01


Citation Information: LaboratoriumsMedizin, Volume 29, Issue 5, Pages 377–383, ISSN (Online) 0025-8466, ISSN (Print) 0342-3026, DOI: https://doi.org/10.1515/JLM.2005.050.

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