Jump to ContentJump to Main Navigation
Show Summary Details
More options …

Journal of Laboratory Medicine

Official Journal of the German Society of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine

Editor-in-Chief: Schuff-Werner, Peter

Ed. by Ahmad-Nejad, Parviz / Bidlingmaier, Martin / Bietenbeck, Andreas / Conrad, Karsten / Findeisen, Peter / Fraunberger, Peter / Ghebremedhin, Beniam / Holdenrieder, Stefan / Kiehntopf, Michael / Klein, Hanns-Georg / Kohse, Klaus P. / Kratzsch, Jürgen / Luppa, Peter B. / Meyer, Alexander von / Nebe, Carl Thomas / Orth, Matthias / Röhrig-Herzog, Gabriele / Sack, Ulrich / Steimer, Werner / Weber, Thomas / Wieland, Eberhard / Winter, Christof / Zettl, Uwe K.


IMPACT FACTOR 2018: 0.389

CiteScore 2018: 0.22

SCImago Journal Rank (SJR) 2018: 0.156
Source Normalized Impact per Paper (SNIP) 2018: 0.089

Online
ISSN
2567-9449
See all formats and pricing
More options …
Volume 34, Issue 1

Issues

Leukocyte, neutrophil, immature granulocyte counts and interleukin-6 are superior to procalcitonin, C-reactive protein and delta-He for detection of mild inflammation: data from marathon runners producing mild systemic inflammation visible immediately after the run / Leukozyten, Neutrophile, unreife Granulozyten und Interleukin-6 sind zum Nachweis geringgradiger Entzündungen Procalcitonin, C-reaktivem Protein und Delta-He überlegen: Ergebnisse aus einer Untersuchung von Marathonläufern

Andreas Weimann
  • Zentralinstitut für Laboratoriumsmedizin und Pathobiochemie, Charité–Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
  • Andreas Weimann and Andreas Lun contributed equally to this work.
  • Other articles by this author:
  • De Gruyter OnlineGoogle Scholar
/ Andreas Lun
  • Zentralinstitut für Laboratoriumsmedizin und Pathobiochemie, Charité–Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
  • Andreas Weimann and Andreas Lun contributed equally to this work.
  • Other articles by this author:
  • De Gruyter OnlineGoogle Scholar
/ Sebastian Lun
  • Zentralinstitut für Laboratoriumsmedizin und Pathobiochemie, Charité–Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
  • Other articles by this author:
  • De Gruyter OnlineGoogle Scholar
/ Mathias Zimmermann
  • Zentralinstitut für Laboratoriumsmedizin und Pathobiochemie, Charité–Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
  • Other articles by this author:
  • De Gruyter OnlineGoogle Scholar
/ Adrian C. Borges / Reinhard Ziebig
  • Zentralinstitut für Laboratoriumsmedizin und Pathobiochemie, Charité–Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
  • Other articles by this author:
  • De Gruyter OnlineGoogle Scholar
/ Jose B. Gonzalez
  • Zentralinstitut für Laboratoriumsmedizin und Pathobiochemie, Charité–Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
  • Other articles by this author:
  • De Gruyter OnlineGoogle Scholar
/ Silvia Gilka Munoz Saravia / Fabian Knebel / Sabrina Schroeckh / Ingolf Schimke
  • Kardiologie (CCM), Charité–Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
  • Kardiologie (CCM) Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
  • Other articles by this author:
  • De Gruyter OnlineGoogle Scholar
Published Online: 2010-02-23 | DOI: https://doi.org/10.1515/jlm.2010.005

Abstract

Immature granulocytes (IGs) and differences between reticulocyte and erythrocyte haemoglobin content (delta-He) are now available as modern parameters on routine haematology analysers for detecting inflammation. Are these markers more suitable to detect mild inflammation when compared with traditional inflammation markers such as leukocyte count, C-reactive protein (CRP), procalcitonin (PCT), interleukin-6 (IL-6) or diverse leukocyte surface molecules mainly used in research programs? To answer this question, a marathon race was used as a model of mild inflammation. Full blood counts, CRP, PCT, IL-6, expression of surface molecules on granulocytes, monocytes and lymphocytes were measured before and immediately after the race (inflammatory state) and were compared with each other. A further blood sample was taken after a 10-day rest. In the inflammatory state leukocytes, neutrophil counts and IL-6 concentration were considerably increased compared with basic conditions. Diagnostic sensitivity and specificity came up to 100%. CRP was not increased and delta-He did not drop to negative values, as it occurs in severe inflammation. Leukocyte surface molecules were able to indicate a mild inflammatory state induced by the marathon race, but these markers did not achieve the same discriminatory power when compared with IL-6 levels or neutrophil count. In conclusion, leukocytes, neutrophils and IG counts as well as IL-6 levels are the best indicators in a mild inflammation model similar to a marathon race.

Zusammenfassung

Unreife Granulozyten (IG) und das delta-He werden von modernen Hämatologieautomaten bereitgestellt und werden zur Diagnostik von systemischen Entzündungen herangezogen. Sind diese Marker besser zum Nachweis einer geringgradigen Entzündung geeignet als die traditionellen Parameter Leukozytenzahl, C-reaktives Protein (CRP), Procalcitonin (PCT), Interleukin-6 (IL-6) und die üblicherweise in der Forschung eingesetzten Leukozytenoberflächenmoleküle? Zur Beantwortung dieser Frage wählten wir als Modell den Marathonlauf, von dem bekannt ist, dass sich nach Beendigung des Laufes typische Entzündungszeichen im Blut der Läufer nachweisen lassen. Blutbild mit Leukozytendifferenzierung, CRP, PCT, IL-6, und die Expression von Leukozytenoberflächenmolekülen wurden unmittelbar nach dem Lauf gemessen und mit den Werten verglichen, die unter Ruhebedingungen (vor dem Lauf, bzw. 10 Tage nach dem Marathon) bestimmt wurden. Im Vergleich zum Ruhezustand ließ sich unmittelbar nach dem Marathonlauf (Entzündungsphase) ein Anstieg von Leukozyten, Neutrophilen sowie eine Zunahme der Konzentration von IL-6 nachweisen. Die diagnostische Sensitivität und Spezifität betrug für diese Marker nahezu 100%. In dem gewählten Modell wurde keine CRP-Erhöhung beobachtet. Das delta-He fiel in der Entzündungsphase unmittelbar nach dem Lauf nicht in den negativen Bereich ab, wie es für systemische inflammatorische Prozesse charakteristisch ist. Die Leukozytenoberflächenmoleküle zeigten eine Entzündung an, waren jedoch in der Sensitivität und Spezifität den traditionellen Parametern unterlegen. Leukozyten- und Neutrophilenzahl, IGs und IL-6 sind die besten Indikatoren für eine geringgradige Entzündung, die in der vorliegenden Arbeit durch einen Marathonlauf hervorgerufen wurde.

Keywords: C-reactive protein (CRP); delta-He; full blood count; inflammation; interleukin-6 (IL-6); marathon; Blutbild; CRP; delta-He; Entzündung; IL-6; Marathon

About the article

Correspondence: Prof. Dr. Ingolf Schimke, Kardiologie (CCM) Universitätsmedizin Berlin, Charité Platz 1, 10117 Berlin, Germany Tel.: +49-30-450-513011 Fax: +49-30-450-7513011


Published Online: 2010-02-23

Published in Print: 2010-02-01


Citation Information: LaboratoriumsMedizin, Volume 34, Issue 1, Pages 53–59, ISSN (Online) 1439-0477, ISSN (Print) 0342-3026, DOI: https://doi.org/10.1515/jlm.2010.005.

Export Citation

Citing Articles

Here you can find all Crossref-listed publications in which this article is cited. If you would like to receive automatic email messages as soon as this article is cited in other publications, simply activate the “Citation Alert” on the top of this page.

[1]
K. Danielson, S. Beshara, A. R. Qureshi, O. Heimburger, B. Lindholm, M. Hansson, B. Hylander, G. Germanis, P. Stenvinkel, and P. Barany
Clinical Kidney Journal, 2014, Volume 7, Number 3, Page 275

Comments (0)

Please log in or register to comment.
Log in