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Journal of Laboratory Medicine

Official Journal of the German Society of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine

Editor-in-Chief: Schuff-Werner, Peter

Ed. by Ahmad-Nejad, Parviz / Bidlingmaier, Martin / Bietenbeck, Andreas / Conrad, Karsten / Findeisen, Peter / Fraunberger, Peter / Ghebremedhin, Beniam / Holdenrieder, Stefan / Kiehntopf, Michael / Klein, Hanns-Georg / Kohse, Klaus P. / Kratzsch, Jürgen / Luppa, Peter B. / Meyer, Alexander von / Nebe, Carl Thomas / Orth, Matthias / Sack, Ulrich / Steimer, Werner / Weber, Thomas / Wieland, Eberhard / Winter, Christof / Zettl, Uwe K.


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ISSN
2567-9449
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Volume 35, Issue 6

Issues

Neue serologische Marker zur Differentialdiagnose der Autoimmun-Enzephalitis/New serological markers for the differential diagnosis of autoimmune limbic encephalitis

Klaus-Peter Wandinger / Christine Klingbeil / Claudia Gneiss / Patrick Waters / Josep Dalmau / Sandra Saschenbrecker / Kathrin Borowski / Florian Deisenhammer / Angela Vincent / Christian Probst / Winfried Stöcker

Zusammenfassung

In jüngster Zeit wurden mehrere Autoantikörper neu identifiziert, die eng mit verschiedenen Formen der Autoimmun-Enzephalitis assoziiert sind. Die Antikörper richten sich gegen Strukturen der Zelloberfläche von Neuronen: Glutamat-Rezeptoren (Typen NMDA und AMPA), GABAB-Rezeptoren sowie die Kaliumkanal(VGKC)-assoziierten Proteine LGI1 und CASPR2. Sie sind doppelt so häufig wie die klassischen paraneoplastischen Antikörper (Anti-Hu, -Yo, -Ri, -Ma, -CV2, -Amphiphysin), weniger eng mit einem Tumor assoziiert und die korrespondierenden klinischen Syndrome sprechen deutlich besser auf eine Immuntherapie an. Der monospezifische Nachweis dieser Autoantikörper in Serum oder Liquor der Patienten erfolgt vorwiegend durch indirekte Immunfluoreszenz, unter Verwendung transfizierter HEK293-Zellen, welche die Membran-assoziierten Zielantigene rekombinant exprimieren. Aufgrund symptomatischer Überlappungen der verschiedenen Krankheitsentitäten ist es sinnvoll, alle diese Parameter bei jedem Patienten parallel zu bestimmen (Autoantikörper-Profile). Eine rasche Diagnosestellung (maßgeblich unterstützt durch das serologische Labor), der unmittelbare Beginn immuntherapeutischer Intervention und, im Falle einer paraneoplastischen Ätiologie, die Entfernung des Tumors entscheiden die Prognose. Nach eigenen Untersuchungen findet man bei den neu identifizierten Autoimmun-Enzephalitis-Formen Antikörper gegen Glutamat-Rezeptoren (Typ NMDA) mit 42% am häufigsten. Ein Drittel der positiven Reaktionen wurde in der Laborpraxis durch einen Autoantikörper verursacht, dessen Bestimmung vom Kliniker nicht angefordert war: Das unterstreicht die Notwendigkeit, für diesen Diagnostik-Bereich wegen der gebotenen Eile multiparametrische serologische Testsysteme einzusetzen.

Abstract

Recently, several novel autoantibodies have been identified which are closely associated with different subtypes of autoimmune encephalitis. These antibodies are directed against structures located on the neuronal cell surface: glutamate receptors (types NMDA and AMPA), GABABreceptors, as well as the voltage-gated potassium channel-associated proteins LGI1 and CASPR2. They are much more common than the classical paraneoplastic antibodies (anti-Hu, -Yo, -Ri, -Ma, -CV2, -amphiphysin), less frequently associated with a tumour, and the corresponding clinical syndromes respond significantly better to immunotherapy. Monospecific detection of these autoantibodies in the serum or cerebrospinal fluid of patients is primarily performed by indirect immunofluorescence using transfected HEK293 cell lines recombinantly expressing the membrane-associated target antigens. Owing to the symptom overlap of the respective disorders, it is highly appropriate to determine these parameters in parallel for each patient (autoantibody profiles). Early diagnosis (substantially supported by the serological laboratory), the immediate initiation of immunotherapeutic intervention and, in cases of paraneoplastic aetiology, tumour resection are crucial for prognosis. In our own investigations, antibodies against glutamate receptors (type NMDA) are most frequently found among the newly identified forms of autoimmune encephalitis, accounting for 42% of cases. In laboratory practice, one-third of positive reactions were caused by an autoantibody whose determination was not requested by the clinician. Considering the clinical significance of a positive result, these findings substantiate the need to implement multiparametric serological test systems in this diagnostic area.

Keywords: AMPA-Rezeptor; Autoimmun-Enzepha­litis; BIOCHIP-Mosaik; CASPR2; Differentialdiagnostik; GABAB-Rezeptor; indirekte Immunfluoreszenz; LGI1; Neuropil-Antikörper; NMDA-Rezeptor; spannungsabhängige Kaliumkanäle (VGKC); AMPA receptor; autoimmune encephalitis; BIOCHIP mosaic; CASPR2; differential diagnosis; GABAB receptor; indirect immunofluorescence; LGI1; neuropil antibodies; NMDA receptor; voltage-gated potassium channel (VGKC)

About the article

Korrespondenz: PD Dr. med. Klaus-Peter Wandinger, Institut für Experimentelle Immunologie, Euroimmun AG, Seekamp 31, 23560 Lübeck, Deutschland Tel.: +49-451-5855-25321 Fax: +49-451-5855-591


Published in Print: 2011-11-01


Citation Information: LaboratoriumsMedizin, Volume 35, Issue 6, Pages 329–342, ISSN (Online) 1439-0477, ISSN (Print) 0342-3026, DOI: https://doi.org/10.1515/JLM.2011.059.

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Johan Fernström, Åsa Westrin, Cécile Grudet, Lil Träskman-Bendz, Lena Brundin, Daniel Lindqvist, and Firas H Kobeissy
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Medicine, 2017, Volume 96, Number 10, Page e6181

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