Jump to ContentJump to Main Navigation
Show Summary Details

Public Health Forum

Forschung - Lehre - Praxis

Ed. by Huber, Monika / Blättner, Beate / Hollederer, Alfons / Kuntz, Benjamin / Loss , Julika / Plaumann, Martina / Pundt, Johanne / Räbiger, Jutta / Reschauer, Georg / Schott, Thomas / Siegel, Achim / Spallek, Jacob / Steinhauser, Tanja / Walter, Ulla / Wildner, Manfred / Wolfram, Nicole


SCImago Journal Rank (SJR) 2015: 0.109
Source Normalized Impact per Paper (SNIP) 2015: 0.125
Impact per Publication (IPP) 2015: 0.077

Online
ISSN
1876-4851
See all formats and pricing

 


Select Volume and Issue

Issues

Schlussfolgerungen aus der Evaluation des österreichischen Disease-Management-Programms ‘Therapie aktiv’ für die Behandlung von Diabetes mellitus Typ 2

/ Maria Flamm / Andreas Sönnichsen

Dr. Henrike WinklerInstitut für Allgemein-, Familien- und PräventivmedizinParacelsus Medizinische PrivatuniversitätStrubergasse 21A-5020 Salzburg

Citation Information: Public Health Forum. Volume 21, Issue 1, Pages 6–7, ISSN (Online) 1876-4851, ISSN (Print) 0944-5587, DOI: https://doi.org/10.1016/j.phf.2012.12.013, January 2015

Publication History

Published Online:
2015-01-09

Einleitung

DMPs sind trotz umstrittener Effektivität weit verbreitet. Selektionsbias und Regression zur Mitte führen in nicht-randomisierten Studien zur Überschätzung der Effekte. Das österreichische DMP für Diabetes mellitus Typ 2 zeigte in einer randomisiert kontrollierten Studie zwar eine Verbesserung der Prozessqualität, jedoch keinen relevanten Einfluss auf die Stoffwechselkontrolle als Outcomeparameter. Ein Durchbruch in der Versorgung chronisch Kranker ist durch DMPs nach derzeitigem Wissensstand nicht zu erwarten, sodass neue Wege wie Patienten-Selbstmanagement und Peer Support entwickelt werden sollten.

Summary

DMPs have been implemented widely despite disputed effectiveness. Selection bias and regression to the mean are responsible for overestimation of DMP-effects. A randomised controlled trial of the Austrian DMP for diabetes mellitus type 2 showed improvements of process quality but no effects on metabolic control. According to present knowledge DMPs will not solve the problems of chronic care, and therefore new approaches like patient self-management and peer support should be developed.

Schlüsselwörter: Diabetes mellitus Typ 2; Disease-Management-Programm; Randomisiert kontrollierte Studie; HbA1c; Prozessqualität

Keywords: Diabetes mellitus type 2; Disease management programme; Randomised controlled trial; HbA1c; Process quality

Comments (0)

Please log in or register to comment.