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Spiritual Care

Zeitschrift für Spiritualität in den Gesundheitsberufen

Editor-in-Chief: Frick, Eckhard / Peng-Keller, Simon

Ed. by Aberer, Elisabeth / Bischoff, Alexander / Büssing, Arndt / Eschmann, Holger / Hefti, René / Klein, Constantin / Maidl, Lydia / Mayr, Beate / Roser, Traugott / Utsch, Michael / Zwingmann, Christian

4 Issues per year

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ISSN
2365-8185
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Sterbebettphänomen

Zur ganzheitlichen Begleitung von Menschen am Lebensende

Deathbed phenomenon

Towards a holistic accompaniment in end-of-life care

Margarete Reisinger / Marianne Schärli-Purtschert
Published Online: 2018-04-04 | DOI: https://doi.org/10.1515/spircare-2017-0007

Zusammenfassung

Sterbende Menschen kommunizieren Wahrnehmungen von bereits verstorbenen Angehörigen, erzählen von schönen Orten und davon, dass sie nun eine Reise unternehmen werden. In diesem Zusammenhang wird in Fachveröffentlichungen häufig vom „Sterbebettphänomen“ gesprochen. Es handelt sich hierbei um nahtodähnliche paranormale Manifestationen, Visionen und Wahrnehmungen. Im Gegensatz zu Träumen oder zu Visionen werden diese jedoch hyperreal erlebt: Die Sterbebettphänomene erscheinen intensiver und wirklicher als die normale Realität. Dieses Phänomen ist noch unklar definiert und wenig bekannt. Seine Bedeutung hinsichtlich der damit verbundenen Wahrnehmungen für die sterbenden Menschen sowie für die Erfahrungen und das Verständnis des betreuenden Pflegefachpersonals und einer möglichen pflegerischen Unterstützung der sterbenden Menschen mit Sterbebettphänomenen ist bisher kaum geklärt. Dieser Beitrag fasst die Ergebnisse von Experteninterviews in verschiedenen Bereichen von Palliative Care zusammen. Es wird deutlich, dass Sterbebettphänomene Monate bis Minuten vor dem Tod, meistens jedoch innerhalb von 24 Stunden vor dem Versterben auftreten können. Der Sterbeprozess wird dadurch von Gefühlen des Friedens, der Ruhe und von Liebe geprägt, Ängste vor dem Tod werden genommen. Das Pflegefachpersonal reagiert aus Unsicherheit oft mit Abneigung gegenüber dem Sterbebettphänomen. Es fällt ihm daher schwer, auf die betroffenen Patientinnen und Patienten einzugehen. Das Sterbebettphänomen lässt sich oftmals eindeutig vom Delir differenzieren. Schlussfolgernd lässt sich feststellen, dass Sterbebettphänomene als ein möglicher und wichtiger Teil des Sterbeprozesses zu betrachten sind. Die sterbenden Menschen erkennen in ihnen eine tiefe spirituelle Bedeutung und erfahren Trost. Für das Pflegefachpersonal werden spezielle Schulungen im Rahmen von Aus- und Weiterbildungen benötigt. Zudem ist ein regelmäßiger Austausch im Team erstrebenswert.

Abstract

Dying people communicate their percipience of already deceased relatives, talk about beautiful places and “embarking on a journey”. In this context, professional publications often speak about the “deathbed phenomenon”, near-death paranormal manifestations, visions and perceptions. However, in contrast to normal dreams or visions, they are hyper-real experiences: death-bed phenomena seem more intense and real than actual reality. Only little is known about this phenomenon, which still lacks a clear definition. Its meaning with regard to any related perceptions of the dying people as well as to the experiences, understanding and possible support strategies of the caregivers yet need to be researched.This paper describes the findings retrieved from expert interviews which were conducted in different areas of palliative care.Death-bed phenomena can occur months or minutes, usually within the last 24 hours before the passing-away. Thereby, the dying process is characterised by peace, calm and love, thus alleviating fear of death. Nursing staff, however, often react with aversion towards the death-bed phenomenon, caused by insecurity. They find it difficult to deal appropriately with the patients concerned. The death-bed phenomenon can often be distinguished clearly from delirium.Conclusively, it can be stated that death-bed phenomena need to be considered as a possible and important part of the dying process. Dying people recognise their deep spiritual meaning and find comfort in this. Accordingly, caregivers require special training within the scope of their education programmes. Furthermore, regular exchange of information within teams is desirable.

Schlüsselwörter: Sterbebettphänomen; Sterbebettvisionen; End of Life Care; Sterben

Keywords: deathbed phenomena; deathbed visions; nursing; end of life care; dying

Literatur

  • Aulbert E, Nauck F, Radbruch L (2012) Lehrbuch der Palliativmedizin. Stuttgart: Schattauer.Google Scholar

  • Brayne S, Farnham C, Fenwick P (2006) Deathbed phenomena and their effect on a palliative care team: a pilot study. American Journal of Hospice & Palliative Medicine 23:17–24.Google Scholar

  • Brayne S, Lovelace H, Fenwick P (2008) End-of-life experiences and the dying process in a Gloucestershire nursing home as reported by nurses and care assistants. American Journal of Hospice & Palliative Medicine 25:195–206.Web of ScienceGoogle Scholar

  • Broadhurst K, Harrington A (2015) A thematic literature review: the importance of providing spiritual care for end-of-life patients who have experienced transcendence phenomena. American Journal of Hospice & Palliative Medicine 32:1–13.PubMedWeb of ScienceGoogle Scholar

  • Devery K, Rawlings D, Tieman J, Damarell R (2015) Deathbed phenomena reported by patients in palliative care: clinical opportunities and responses. International Journal of Palliative Care Nursing 21:117–125.PubMedWeb of ScienceGoogle Scholar

  • Feichtner A, Pußwald B (2017) Palliative Care: Unterstützung der Angehörigen. Wien: Facultas.Google Scholar

  • Fenwick P, Brayne S (2011) End-of-life experiences: reaching out for compassion, communication and connection-meaning of deathbed visions and coincidences. American Journal of Hospice & Palliative Medicine 28:7–15.PubMedWeb of ScienceGoogle Scholar

  • Fenwick P, Lovelace H, Brayne S (2009) Comfort for the dying : five year retrospective and one year prospective studies of end of life experiences. Archives of Gerontology and Geriatrics 51:173–179.Web of SciencePubMedGoogle Scholar

  • Greyson B (2009) Near-death experiences and deathbed visions. In: Kellehear A (Hg.) The study of dying – from autonomy to transformation. New York: Cambridge University Press.253–275.Google Scholar

  • Gysels M, Evans N, Meñaca A, Higginson IJ, Harding R, Pool R (2013) Diversity in defining end of life care: an obstacle or the way forward? PLOS ONE 8:1–7.PubMedWeb of ScienceGoogle Scholar

  • Helfferich C (2011) Konstruktion von Instrumenten – der Weg zu einem Leitfaden. Die Qualität qualitativer Daten. Wiesbaden: VS.Google Scholar

  • Jung CG (2011) Seele und Tod. In: Kast V & Riedel I (Hg.) Ausgewählte Schriften. Ostfildern: Patmos. 215–227.Google Scholar

  • Kellehear A (2014) Sterbebett-Visionen. Relevanz für die Palliative Care. In Bühler P, Peng-Keller S (Hg.) Bildhaftes Erleben in Todesnähe. Hermeneutische Erkundungen einer heutigen Ars Moriendi. Zürich: Theologischer Verlag. 121–131.Google Scholar

  • Kellehear A (2016) Unusual perceptions at the end of life: limitations to the diagnosis of hallucinations in palliative medicine. BMJ Supportive & Palliative Care doi:10.1136/bmjspcare-2015-001083 [Epub].Web of ScienceGoogle Scholar

  • Kerr CW, Donnelly JP, Wright ST, Kuszczak SM, Banas A, Grant PC,Luczkiewicz DL (2014) End-of-life dreams and visions: a longitudinal study of hospice patients‘ experiences. Journal of Palliative Medicine 17:296–303.PubMedWeb of ScienceGoogle Scholar

  • Klingl CH, Frick E (2011) Chancen für Spiritual Care in einer materialistischen Medizin und Pflege. In: Frick E, Roser T (Hg.) Spiritualität und Medizin. Stuttgart: Kohlhammer. 157–161.Google Scholar

  • Knipping C (2008) Lehrbuch Palliative Care. Bern: Huber Verlag.Google Scholar

  • Kübler-Ross E (2012) Das Buch Über den Tod und das Leben danach. In: Trutz H (Hg.) Lebe jetzt und über den Tod hinaus. Güllesheim: Silberschnur. 51–107.Google Scholar

  • Lawrence M, Repede E (2012) The incidence of deathbed communications and their impact on the dying process. American Journal of Hospice & Palliative Medicine 30:632–639.Web of SciencePubMedGoogle Scholar

  • Mazzarino-Willett A (2010) Deathbed phenomena: its role in peaceful death and terminal restlessness. American Journal of Hospice & Palliative Medicine 27:127–133.PubMedWeb of ScienceGoogle Scholar

  • Moore L, Pate CL (2013) Reflections of near-death experiences and deathbed visions: a study of nursing faculty’s perceptions. Journal of Near-Death Studies 32:81–106.Google Scholar

  • Nosek CL, Kerr CW, Woodworth J, Wright ST, Grant PC, Kuszczak SM, Banas A, Luczkiewicz DL, Depner RM (2014) End-of-life dreams and visions: a qualitative perspective from hospice patients. American Journal of Hospice & Palliative Medicine 31:1–6.Web of SciencePubMedGoogle Scholar

  • Peng-Keller S (2014) Imaginatives Erleben in Todesnähe. In: Bühler P, Peng-Keller S (Hg.) Bildhaftes Erleben in Todesnähe. Hermeneutische Erkundungen einer heutigen Ars Moriendi. Zürich: Theologischer Verlag. 19–43.Google Scholar

  • Peng-Keller S (2016) Symbolisierungen des ultimativen Abschieds: Zum Bilderleben Sterbender. Swiss Archives of Neurology, Psychiatry and Psychotherapy 167:81–87.Google Scholar

  • Peng-Keller, Simon (2017) “Palliative Imagination” und Spiritual Care am Lebensende. palliative ch 12–15.Google Scholar

  • Renz M (2008) Zeugnisse Sterbender. Todesnähe als Wandlung und letzte Reifung. Paderborn: Junfermann.Google Scholar

  • Shinar YR,Marks AD (2015) Distressing visions at the end of life: case report and review of the literature. Journal of Pastoral Care & Counseling 69:251–253.PubMedGoogle Scholar

About the article

Margarete Reisinger

RN, Pflegefachfrau, MAS Palliative Care, cand MScN Onko Plus Stiftung für mobile spezialisierte Palliativ- und Onkologiepflege Berufsbegleitender Masterstudiengang MAS Palliative Care, Fachhochschule Kalaidos Gesundheit, Zürich 2012-2015.

Marianne Schärli-Purtschert

MScN, MAS eLearning und WissensmanagementStudiengangsleitung MAS Cardiovascular Perfusion und Dozentin an der Fachhochschule Kalaidos Gesundheit, Zürich. Fachführende Pflegeexpertin Leitung Medizinbereich TDR, Universitätsspital Zürich.


Published Online: 2018-04-04

Published in Print: 2018-03-27


Citation Information: Spiritual Care, Volume 7, Issue 2, Pages 151–158, ISSN (Online) 2365-8185, ISSN (Print) 2193-3804, DOI: https://doi.org/10.1515/spircare-2017-0007.

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